زمان جاری : جمعه 22 تیر 1403 - 6:10 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم






ارسال پاسخ
تعداد بازدید 60
نویسنده پیام
admin آفلاین


ارسال‌ها : 108
عضویت: 11 /7 /1392


سیاسی: ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اقدامات نابجا دولت در نیویورک...

ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره «نابجا بودن» برخی اقدامات دولت در نیوبورک چه گفته بود؟...
چند روز بعد از حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای ارائه گزارشی از سفر اخیرش به نیویورک، بیان یک نقل قول از سوی وی که امروز از سوی روزنامه کیهان منتشر شد با موجی از واکنش ها روبرو شد.
روزنامه کیهان در مطلب امروز خود با اشاره به جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی با وزیر امورخارجه نوشته بود « در این جلسه دکتر ظریف در پاسخ رئیس کمیسیون که نظر ایشان را درباره اقداماتی پرسیده بود که رهبر معظم انقلاب آنها را «به جا» ندانسته بودند، در کمال صداقت گفته بود «ما فکر می‌کردیم مکالمه‌ها و گفت‌وگوها در حدی که انجام شده، در این حد مجوز داریم ولی وقتی حضرت آقا اشاره کردند، برداشت ما این است که ایشان اولاً؛ به گفت‌وگوی دکتر روحانی با اوباما انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابجا می‌دانند و طولانی شدن مذاکرات بنده و جان‌کری را از اقدامات نابجای دیگر سفر می‌دانند.»
این نقل قول کیهان از ظریف اما با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. منصور حقیقت پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی که با خبرآنلاین گفتگو کرده است با بیان اینکه آقای ظریف نگفتند که کارشان نابجا بوده است، تاکید کرد« اما قبول داشتند که بر اساس اشاره مقام معظم رهبری پاسخ به تماس تلفنی اوباما و طولانی شدن دیدار با جان کری، اشتباه بوده است.»

در همین راستا برخی از اعضای این کمیسیون در گفتگو با ایسنا درباره نحوه انعکاس اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون توضیحاتی ارائه کردند.

احمدرضا دستغیب که از همراهان هیات ایرانی در این باره گفت: آقای ظریف در این جلسه توضیحاتی دادند که سفر نقاط مثبت فراوانی داشته ولی طبیعتا برخی قسمت‌های سفر هم مورد نقد و تذکر رهبری است لازم است نه مطلقا خوش‌بینانه به این سفر نگاه کنیم و آن را پیروزی ملی بدانیم و نگاه افراطی به آن داشته باشیم و نه اینکه سرد و منفی به این سفر بنگریم که دستاوردهای آن را هم تحت‌الشعاع قرار دهیم؛ بنابراین رسانه‌ها باید خیلی به این مساله دقت کنند زیرا توصیه رهبری هم این است که در نقد نکات مثبت نیز مورد اشاره قرار گیرد.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: من معتقدم فرمایشات رهبری بدون تفسیر کامل‌ترین مطلب در مورد سفر نیویورک بود و تذکرات لازم هم در جلسه‌ای مستقیما به مسئولین دستگاه دیپلماسی داده شده اما تصور من این است که ان‌شاءالله در مذاکرات آینده این نقایص کوچک هم برطرف می‌شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: آقای ظریف قبول داشت که عملکرد او در سفر به نیویورک صددرصد نبوده همان‌طور که اگر دیگران هم بودند عملکرد صددرصدی نمی‌داشتند بنابراین نقایصی وجود داشته که باید برطرف شود، این هم نقطه مثبتی برای آقای ظریف بود که معترف بودند ایراداتی وجود دارد و از نقطه نظرات و نقدهای سازنده و راهگشا استقبال کردند.
دستغیب اضافه کرد: آقای ظریف همچنین در جلسه کمیسیون امنیت ملی تبعیت خود را از فرمایشات مقام معظم رهبری اعلام کردند و این تعهد را دادند که با کمک نمایندگان و در نظر گرفتن توصیه‌های رهبری ان‌شاءالله مذاکرات آینده را با کمترین میزان خطا برگزار کنند.

نقوی‌حسینی سخنگوی این کمیسیون نیز در واکنش به انتشار مطلبی در یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه ظریف در جلسه کمیسیون امنیت به نابجا بودن مکالمه تلفنی با اوباما و دیدار با جان کری اعتراف کرده، خاطرنشان کرد: چنین مطلبی در گزارش مکتوب من که به عنوان سخنگوی کمیسیون در اختیار رسانه‌ها قرار دادم، وجود نداشت.

باقر حسینی نیز در همین رابطه توضیح داد: آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت گفتند به نظرم طولانی شدن صحبت من با جان کری و مکالمه تلفنی با اوباما جزء مواردی است که مقام معظم رهبری آن را نابجا دانستند.
انتقاد سخنگوی وزارت خارجه از نقل قول های فاقد صحت برخی نمایندگان از ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه اما از نقل قول های برخی نمایندگان از ظریف در باره سفر نیویورک انتقاد کرد و گفت:برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است .

آنگونه که مهر گزارش داده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص مطالب منتشره در برخی رسانه ها درخصوص جلسه وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت :برداشت های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقیق منتشر نشده و تیترهای بـرخی جرایـد فاقد صحت می باشد و تکذیب می شود .
مرضیه افخم افزود : انتظار می رفت دقایق اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی و در پاسخ به سؤالات خصوصی نمایندگان کمیسیون در چارچوب مطرح شده ، صادقانه مد نظر قرار می گرفت ولی متأسفانه در برخی موارد مطالب منتشره کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است .
وی یادآور شد: آقای ظریف فردی بسیار منطقی است و صحبت‌های ایشان در جلسه کمیسیون امنیت ملی قانع‌کننده و قابل دفاع بود.
منبع: خبر آنلاین


سه شنبه 16 مهر 1392 - 20:03
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :


تماس با ما | سیاسی: ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اقدامات نابجا دولت در نیویورک... | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS